Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel
Inici Psicologia Els processos psicològics Quan imaginem o recordem

Quan imaginem o recordem

Si parem atenció un moment a la nostra vida interior, podrem veure com un corrent de pensaments barrejats amb records, amb imatges del passat, també apareixen sentiments que es confonen i somnis que s’alternen amb reflexions i projectes més o menys de futur. És la nostra vida psíquica i la seva activitat és possible gràcies a capacitats com la imaginació i la memòria, que juntament amb la percepció i la intel•ligència, estan a la base de la nostra activitat cognoscitiva.

Captem pels sentits i som conscients de les sensacions gràcies a la percepció, però necessitem conservar el que hem vist, sentit, olorat,… i quan ens faci falta ho hem de poder utilitzar. Què passaria si no poguéssim retenir les experiències en forma de records? El fet de retenir-les no implica una certa manipulació de la pròpia experiència? Podríem viure en un món sempre nou? Les preguntes ja tornen a ser aquí…

La paraula "imaginació"prové del llatí imaginatio (idea, imatge, representació, pensament, meditació, il·lusió), terme la varietat de significacions del qual va des de la de pura “il·lusió” fins a la d’ “idea”.

Si mireu dintre veureu imatges i paraules, reproduccions mentals d’objectes percebuts i paraules que les interpreten. Del llenguatge ja en parlarem… Avui ens toca apropar-nos a les imatges i com ens fan conscients en certa manera de les coses, com són quasi-observacions tot i nosaltres mateixos som els projectors i els espectadors.

Pràcticament, no hi ha processos mentals en què no intervinguin imatges. Formen part de la percepció (per exemple, quan imaginem la part de darrera de l’objecte percebut), de la memòria (recordem a base d’ imatges visuals, olfactives, acústiques…) de la intel·ligència (la resolució de problemes és a base d’imaginar solucions possibles), del pensament i de la vida afectiva. També, la creativitat és una activitat fonamentalment imaginativa, així com ho són els somnis (imatges oníriques).

van_Gogh_la-nit-esteladaHi ha un quadre de Vincent van Gogh, titulat La nit estelada, de 1889 que m’agrada especialment. Es troba al Museu d’art Modern de Nova York i a l’etiqueta es pot llegir: “The artist wrote to his brother Theo: ‘This morning I saw the country from my window a long time before sunrise, with nothing but the morning star, which looked very big.’ Rooted in imagination and memory, The Starry Night embodies an inner, subjective expression of van Gogh’s response to nature. In thick sweeping brushstrokes, a flamelike cypress unites the churning sky and the quiet village below. The village was partly invented, and the church spire evokes van Gogh’s native land, the Netherlands.”

Quan les imatges reproduïdes fan present a la consciència fets o esdeveniments passats com a passats, parlem llavors de records. Mitjançant la memòria podem tenir en el present de la nostra consciència allò que ja no és objectivament ara i aquí; i, a la vegada, se’ns apareix el que tenim present a la consciència com quelcom que pertany al nostre passat. Aquesta referència temporal al passat és essencial a la memòria i és ella la que permet distingir-la de la imaginació. La imaginació prescindeix del temps, o, si hi fa referència, com en el cas de la fantasia, és per a remetre’ns al futur; en canvi, la memòria és precisament aquesta presència del ja esdevingut com a tal.

Si la imaginació representa ja “una alliberació” de la nostra vida psíquica amb relació al present en projectar-la vers el futur, la memòria amplia la nostra vida anímica amb relació al passat. Tanmateix, la memòria és fonamentalment una funció psíquica de tipus cognoscitiu, en la qual influeixen i amb la qual es relacionen el pensament, la motivació i l’afectivitat.

Però memòria i imaginació no estan lluny una de l'altra. Hi ha un llibre de Eduard Punset titulat Viatge al poder de la ment que defensa la següent tesi: l’ésser humà ha deixat de considerar-se el centre de l’Univers, sabem que no tenim un domicili fix a l’Univers, que no sabem on som i que les certeses que eren vàlides abans ara ja no són més que probabilitats; que canvia fins i tot l’estructura de la matèria però que, al contrari que els micos, no volem canviar d’opinió perquè encara no hem assimilat que molt més útil que aprendre és desaprendre.

Això acostuma a passar per dues raons bàsiques:

  • En primer lloc, perquè en front de les evidències dels sentits preferim seguir les nostres conviccions, conviccions que acostumen a ser codis de morts, expressió de l’etòleg britànic Richard Dawkins, és a dir, pautes de conducta vàlides fa milers d’anys, que han deixat de ser útils però que continuen vigents.
  • En segon lloc, perquè només sabem imaginar el futur recomponent el passat. I això és així perquè quan recordem o imaginem s’activen les mateixes àrees del cervell a l’hipocamp.

És un contrasentit però resulta que quant més evolucionat és un cervell, més capaç és de canviar d’opinió i, a la vegada, més difícil és que ho faci. Tant quan mirem endavant com enrere som memòria del passat. I la memòria està esbiaixada pels nostres sentiments i creences actuals.

Pregunta Punset: Coneixeu algú que des que s’aixeca pel matí fins que se’n va a dormir faci servir possibilitats en lloc de certeses? I conclou que s’hauria de considerar qui és realment savi, aquell que s’oblida del passat i tracta d’inventar, innovant, el seu futur o aquell que manipulant els pedaços del passat aconsegueix reconstruir, repetint-lo, el seu futur?

Mandales per imaginar

Avui ens aproparem a la imaginació a través dels mandales. La paraula mandala significa “cercle” o “roda” ens sànscrit. Els mandales són dibuixos, pintures, bixos relleus,… normalment amb trets geomètrics que parteixen d’un punt central o axial fins formar una figura normalment circular o concèntrica. Pots descarregar mandales per pintar-los i practicar i tenir un tast. Però millor és ser els autèntics protagonistes de tot el procés i això significa partir del paper en blanc o d’un cercle… Ara us presento dos programes per disenyar i pintar mandales: Creació de mandales online i Mandala maker

Activitats

A continuació us presento una sèrie d'activitats relacionades amb la imaginació. No farem totes però sí alguna o algunes:

 

  • Podeu començar redactant un text amb sentit però de tema lliure però amb una particularitat important, no podeu utilitzar cap paraula que contingui la lletra "e".
  • Voleu fer com fan els artistes? Es tracta de crear una petita obra d'art a partir de material reciclat i de molta imaginació.
  • Tracteu d'integrar alguna de les figures següents en un món imaginat on siguin possibles?
activitatsImaginacio activitatsImaginacio2 activitatsImaginacio3

activitatsImaginacio4

  • Podeu triar un parell de paraules a l'atzar i després dibuixar quelcom que les relacioni o crear una història en què apareguin de forma natural.
  • Us atreviu amb la creació d'un logotip. Podeu pensar en algun objecte o en alguna idea per dissenyar-lo.
  • Paraules màgiques... Es tracta de crear noves paraules per a conceptes que no en tinguin o que en requereixin més d'una paraula.

 

Memorització

A continuació et presento un test que et permetrà avaluar la teva memòria. L'objectiu del mateix consisteix simplement en memoritzar la sèrie d'objectes que apareixeren a continuació. Ho pots fer durant 30 segons. Passat aquest temps mira d'apuntar tots els objectes que recordis i comproba el resultat...

 

test_memoria_corto_plazo

Segur que el teu resultat és millorable... Hi ha una sèrie d'exercicis o tècniques que ens permeten millorar la capacitat per recordar coses. El truc està en que el nostre cervell recorda amb més facilitat una història amb un fil argumental i que segueixi una certa lògica abans que una sèrie de paraules inconnexes. Per exemple, qualsevol nen que escolti el conte de caputxeta per primera vegada, serà capaç de relatar sense problemes en acabar de sentir-lo, en canvi, ens resulta molt més difícil memoritzar una sèrie de paraules sense relació aparent entre elles.

Per exercitar la nostra memòria, és útil incloure totes les paraules a memoritzar en una història més o menys coherent en què apareguin tots els objectes a recordar i intentar veure-la. Observa el següent exemple. Suposem que volem memoritzar les següents paraules: Avió, Conill, Tassa, Rosa, Porc, Ulleres, Mosca, Ancla.

Podem imaginar la següent història: Poc després de pujar a l'avió, van servir el menjar. Jo vaig demanar el conill amb salsa ja que ni l'entrepà de formatge ni la tassa de brou que oferien tenien un aspecte saludable. Vaig un cop d'ull al porc del seient contigu que era tan gros que necessitava una àncora per subjectar-se en l'enlairament i tenia la cara rosa de tant beure vi. Just en aquell moment, una mosca se li va posar a les ulleres, la aixafo amb la mà i continu menjant com si res.

Funes el memorioso

borgesFunes el memorioso és un conte de l'escriptor argentí Jorge Luis Borges. Aparegué a Ficciones, una col·lecció de contes i relats publicada el 1944.

Segons Borges, es tracta "d'una llarga metàfora de l'insomni". Funes pateix hipermnesia. Una persona que pateix hipermnesia té una memòria autobiogràfica pràcticament perfecta. No hi ha molts casos documentats, però els pacients amb aquest mal són capaços de recordar tots els detalls de qualsevol dia de la seva vida, fins i tot els més insignificants com l'hora exacta i tots els esdeveniments que van succeir minut a minut. L'arrel etimològica del terme hipermnesia (hyperthymesia), es troba en thymesis (recordar) i hiper (sobre, per sobre de). Mnesis també és una extensió de la mateixa etimologia, i significa "record".

Un cervell normal només registra, a llarg termini, aquells esdeveniments que resulten importants per una o altra raó. La memòria de curt termini va sent "esborrada" constantment, i només uns pocs records són emmagatzemats definitivament en la memòria de llarg termini. La majoria de nosaltres només podem recordar una desena de fets rellevants per cada any de la nostra vida, la resta només "apareix" si són estimulats per una fotografia o el retrobament amb alguna persona o objecte relacionat.

El conte narra la trobada entre un estudiant porteny amb Ireneo Funes, un jove de Fray Bentos, Uruguay, amb rareses com la de no coincidir amb ningú i la de saber sempre l'hora, com un rellotge.

Més tard, reclòs al llit com a conseqüència d'un accident, Funes afina les seves sorprenents capacitats: cada percepció té, per a ell, una característica única i és inoblidable.

Però millor llegim directament alguns fragments i plantegem-nos desprès què passaria si ho poguessim recordar tot.

... "(Funes) sabía las formas de las nubes australes del amanecer del 30 de abril de 1882 y podía compararlas en el recuerdo con las vetas de un libro en pasta española que sólo había mirado una vez y con las líneas de la espuma que un remo levantó en el Río Negro la víspera de la acción del Quebracho. Esos recuerdos no eran simples; cada imagen visual estaba ligada a sensaciones musculares, térmicas, etcétera. Podía reconstruir todos los sueños, todos los entre sueños."

"Dos o tres veces había reconstruido un día entero; no había dudado nunca, pero cada reconstrucción había requerido un día entero. Me dijo: "Más recuerdos tengo yo solo que los que habrán tenido todos los hombres desde que el mundo es mundo". Y también: "Mis sueños son como la vigilia de ustedes". Y también, hacia el alba: "Mi memoria, señor, es como vaciadero de basuras."

... "(Funes), no lo olvidemos, era casi incapaz de ideas generales, platónicas. No sólo le costaba comprender que el símbolo genérico perro abarcara tantos individuos dispares de diversos tamaños y diversa forma; le molestaba que el perro de las tres y catorce (visto de perfil) tuviera el mismo nombre que el perro de las tres y cuarto (visto de frente). Su propia cara en el espejo, sus propias manos, lo sorprendían cada vez."

... "Había aprendido sin esfuerzo el inglés, el francés, el portugués, el latín. Sospecho, sin embargo, que no era muy capaz de pensar. Pensar es olvidar diferencias, es generalizar, abstraer. En el abarrotado mundo de Funes no había sino detalles, casi inmediatos."...

Repassem ara nosaltres alguns detalls del nostre passat i pensem en el fet de recordar:

  1. Recordes quan vas començar a caminar?
  2. Recordes quan vas començar a parlar?
  3. Recordes com vas aprendre a escriure?
  4. Recordes el teu primer amic?
  5. Recordes el teu primer llibre?
  6. Hi ha coses a la teva memòria que ara mateix no puguis recordar?
  7. Pots gravar a la memòria qualsevol cosa si ho intentes amb prou intensitat?
  8. Pots oblidar el que vulguis si ho intentes amb prouintensitat?
  9. T'han passat coses que siguin inoblidables?
  10. Has recordat mai una cosa sense intentar-ho?
  11. Pots recordar una cosa que no t'hagi passat mai?
  12. Quina importància té el record per a les nostres vides?

Descripcions

Per descriure una persona podem fer-ho de molt diverses formes. Aquí et proposo unes pautes lèxiques per descriure una persona segons el seu aspecte físic, el seu caràcter, les seves robes o el seu aspecte general. Amb aquesta activitat treballarem una mica la memòria verbal i la visual. Es tracta de pensar en un personatge conegut i descriure'l. Podeu fer servir aquesta llista de substantius i adjectius per descriure l'asepcte físic de les persones.

COS:

 

  • Cara: ampla, rodanxona, àmplia, afligida, ascètica, quadrada, desconfiada, xuclada, dolça, dura, castigada, confiada, endurida, endurida, colrada, trist, expressiva, fina, franca, fresca, impenetrable, inexpressiva, intel ligent, jovial, llarga, plana, plena, rodona, prima, rodona, salvatge, seca, serena, severa, simpàtica, tranquil...
  • Front: àmplia, arrugada, baixa, estreta, intel ligent, llisa, bombada ... Ulls: absents, baixos, blaus, concentrats, desperts, durs, bellugadissos, fugitius, impenetrables, inexpressius, intensos, llàgrimes, maliciosos, morts, negríssims, nerviosos, rodons, serens, somiadors, tendres, tèrbols, trist, vius ... 
  • Nas: aguilenc, camús, àmplia, rodona, fina, llarga, punxeguda, recta, torta ... 
  • Boca: fina, fresca, gran, dura, ferma, petita, rodona, petoner, torta, xerraire ... 
  • Coll: curt, fi, gruixut, elegant, llarg .... 
  • Dents: alineats, blancs, groguencs, torçats ... 
  • Galtes; rulls, caigudes, desinflades, inflades, rodones. Rudes, suaus, toves, vermelles, xuclades .... Llavis: blanquinosos, estrets, fins, grans, hermètics, prims, voluptuosos, sensuals .... 
  • Pestanyes: espesses, llargues, negres, clares, arrissades ... 
  • Celles: arquejades, espesses, gruixudes, juntes, primes, separades ... 
  • Color: pàl·lid, rosat, albí, bru, pèl-roig, cendra, groguenc, blanquinós, oliós, bronzejat, torrat, olives, fosc ... 
  • Cabells: abandonats, brillants, bruts, castanys, arrissats, cuidats, fins, sedosos, grassos, llisos, negres, ondulats, opacs, pentinats, recollits, rossos, desordenats, aspres. Llustrosos ... 
  • Mans: àgils, blanques, càlides, rugoses, delicades, fines maldestres, ferms, grans, gruixudes, rudes, joves, sensibles ... 
  • Cames: primes, gruixudes, escanyolits, magres, forts, seques, rabassudes, robustes ....

 

ASPECTE GENERAL:

Alt, atlètic, baix, robust, corpulent, lleuger, esvelt, esprimatxat, nerviós, feble, ferm, fort, gros, àgil, esportiu, jove, escanyolit, maldestre, madur, meticulós, panxut, flac, prim, vell, sa, massís, treballador ....

FORMA DE VESTIR:

Cridaner, abandonat, discret, elegant, lleig, bonic, pobre, senzill, sofisticat ...

CARÀCTER DE LA PERSONA:

Afable, alegre, antipàtic, atent, atrevit, seriós, treballador, atabalat, educat, enginyós, exigent, entusiasta, generós, esquerp, estúpid, extravagant, inexpressiu, llest, malhumorat, maliciós, mentider, rondinaire, valent, babau, burleta, despert, fantàstic, fanfarró, feliç, fidel, honrat, llest, xulo, presumit, desvergonyit, pors, prudent, memòria, capsigranys, brut, ximple, calmós, confiat, contestatari, covard, culte, groller, bàrbar, groller, guillat, saberut, salvatge, sensat, serè, seriós, simpàtic, sincer, sociable, solitari, insípid, somiador, Cazurro, decidit, desordenat, divertit, dòcil, idiota il.lús, imbècil, insolent, intel ligent, orgullós trempat, rebel, rialler, ploraner trist, tímid, extravertit ...

Sèries per al record

A continuació us presento un llistat de sèries de dibuixos animats i de ficció per què us retrobeu amb moments passats que segurament heu oblidat. Què sensacions teniu quan recordeu aquestes sèries? Podem parlar d'enyor? Què és? Per què es produeix? Podeu ampliar la llista? Podeu crear un llista semblant de còmics o "tebeos":

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

SÈRIES DE DIBUIXOS:

Juana y Sergio
Pitufos
Fruitis
Kalimero
Oliver & Bengi
Bola de drac
Chicho terremoto
Marco
Heidi
Pingu
Doraemon
He man
Conan
David el gnomo
Teletubis
Candy Candy
Yaki & Nuka
Sherlock Holmes
Scooby doo
Pequeño Cid

Fraguel Rock
Gi Joe
Osos amorosos
Mazinguer Z
Tom & Jerry
Pájaro Loco
Oso Yogui
Warner
Diminutos
X men
Topo Gigio
Trota músicos
Dragones y mazmorras
Chip y Chop
Lucky Luke
Capità planeta
Gárgolas
Bugs Bunny
Bethoveen
Ulises
Alfred J. Cuack
Los caballeros del zodíaco
Albi y las ardillas
Delfi
Wiki el vikingo
Musculman
Popeye
Los Simpsons
Daniel el travieso
Bubobots
Spiderman
Transformer
Flay
Snoopy
Mafalda
Abeja Maya
Timón y Pumba
Tarzán
Gardfield
Inspector Gadget
Comando G

 

SÈRIES DE FICCIÓ:

El equipo A
El príncipe de Bel air
Salvados por la campana
La casa de la pradera
California dreams
Rompecorazones
Aquellos maravillosos años
Compañeros
Pippi Calzaslargas
Verano azul
La bola de Cristal
El coche fantástico

Padres forzosos
Autopista hacia el cielo
Sensación de vivir
Blossom
Los problemas crecen
Con ocho basta
Cosas de casa
Los trilocos
Médico precoz
Sheriff Lobo
El libro gordo de Petete
Plats bruts

El chavo del ocho
Benny Hill
Melrose Place
Farmacia de guardia
Médico de familia
Los vigilantes de la playa
La tribu de los Brady
Flipper
Lassie
Fama
El quiosco

 

Vídeos

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

 

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.