Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel
Inici Psicologia Els processos psicològics Con veuen l'ésser humà els nens

L'ésser humà que pinten els nens.

dibujoinfantilEls primers anys de vida, són probablement els més crucials en el desenvolupament d'un nadó. Durant aquest període el nen comença a establir pautes d'aprenentatge, actituds i cert sentit de si mateix com a ésser, la qual cosa dóna color a la seva vida. L'art pot contribuir a aquest desenvolupament, ja que l'aprenentatge té lloc en la interacció del nen i l'ambient.

Avui però no ens interessa tant el papar de l'art en el procés evolutiu dels nens i de les nenes com descobrir una sèrie d'esquemes de representació relacionats amb l'edat i que es poden agrupar en diferents etapes. Per què fem això? Per recordar quan pintàvem pel plaer de pintar i per descobrir com representen els nens el món on viuen i que és un món diferent al nostre:




1. L'etapa del gargot: Aquesta etapa comença aproximadament als 18 mesos fins als 4 anys; durant els primers anys de vida el nen comença a establir pautes d'aprenentatge, actituds i cert sentit de si mateix com a ésser. El primer traç és un pas molt important en el seu desenvolupament, ja que és el començament de l'expressió que no només ha de conduir al dibuix ia la pintura, sinó també a la paraula escrita. En aquesta etapa els nens i les nenes travessen per tres moments diferents:

  • Gargots desordenats. Són els primers traços, aquests generalment no tenen sentit, varien en longitud i direcció. De vegades, el nen mira cap altra banda mentre segueix gargotejant. Els nens utilitzen diferents mètodes per sostenir el llapis o la barreta de cera, amb la punta cap al paper, de costat, subjectar amb el puny o entre els dits tancats. L'interès pel fet de pintar no discrimina entre el paper, les parets o els mobles... La mida dels moviments que s'observa en el paper té relació amb la mida del nen, per al nen els moviments que realitza en el gargot són grans, encara que per l'adult resultin moviments petits o en petita escala. Els gargots són un reflex del desenvolupament físic i psicològic del nen. És important interessar-se pel que el nen està fent, perquè ha de sentir que és ben mirat pels adults.

  • Gargots controlats. A poc a poc el nen descobrirà que hi ha una relació entre els seus moviments i els traços que realitza en el paper. Això pot passar uns sis mesos després que hagi començat a gargotejar. Aquest pas és molt important, ja que el nen ha descobert el control visual sobre els traços que executa. Ara els traços del nen seran gairebé el doble de llargs i possiblement de vegades utilitzarà diferents colors en el dibuix. En aquesta etapa li agrada omplir tota la pàgina, utilitza gran diversitat de mètodes per sostenir el llapis i sobre els tres anys i mig ja s'aproxima a la forma d'agafar el llapis correcta. El nen descobreix certes relacions entre el que ha dibuixat i una mica l'ambient. El control sobre el gargot es reflecteix en el domini que el nen adquireix sobre altres parts de l'ambient.

  • Gargots amb nom. En aquest període el nen comença a donar nom als seus gargots i comença a relacionar aquests gargots amb el món que l'envolta. Abans el nen podia veure una relació entre el que havia dibuixat i algun objecte, però ara el nen dibuixa amb una intenció. Els traços poden estar distribuïts per tota la pàgina i de vegades estaran acompanyats per una descripció verbal del que s'està fent. L'important és que els gargot o línies que els adults poden considerar sense sentit, per al nen tenen un significat real.

2. L'etapa preesquemàtica: Es dóna aproximadament entre els 4 i els 7 anys i es caracteritza per la recerca conscient d'una forma en el moment de dibuixar. És durant aquesta etapa quan es produeix el moment màgic en el que la mare o el pare van a reconèixer en els trets del nen l'objecte que ell diu haver representat. El més comú és que aquest primer dibuix sigui el de la figura humana, que inicialment sol representar amb un cercle i dues línies que surten verticalment d'ell i que el nen nomena com "les cames", "els braços" o "les mans" . Aquests "cap-peus" o "capgrossos" apareixen entre els 4 i els 5 anys i es van complicant amb l'agregat de dues línies a manera de braços, amb un cercle entre les cames a manera d'abdomen i, més tard, el cos.

En aquesta etapa podem distingir diferents aspectes:

    • El simbolisme. El dibuix dels infants va més enllà del camp motor, perceptiu, afectiu i imaginatiu, fins arribar als processos superiors del pensament. El nen dibuixa no el que veu, sinó el que sap de l'objecte. Durant aquest procés s'imposa una verbalització del dibuixat que inclou una anàlisi de les parts, síntesi del representat, valors objectius, subjectius ... etc. Aquest procés té a més una gran importància per a pares i mestres ja que tenen en els dibuixos infantils un testimoni tangible del procés mental el nen. El nen passa d'una etapa motora a una reflexió sobre l'acció. L'escola ha de potenciar aquest pas que porta el nen a la generalització conceptual.

    • L'esquema corporal. És de gran importància la construcció de l'esquema corporal i la seva transformació en esquema gràfic. Entre els 2 i 3 anys sorgeixen els primers assajos gràfics, que només són projecte per després convertir-se en una veritable representació, entre els 3 i 4 anys. Els nens dibuixen la figura humana amb un cercle per cap i dues línies verticals que representen les cames, aquestes representacions són comuns fins als 5 anys. Resumint, el primer esquema identificable d'un nen és habitualment la figura, que els especialistes esmenten utilitzant el terme "ninot o capgròs" aquest primer esquema sol presentar-se als tres anys. En principi a nivell gràfic, es limita a una línia tancada més o menys circular que inclou altres línies petites i uns traços que solen representar els braços i les cames. Aquesta primera representació de l'esquema corporal es relaciona amb les parts del cos que per al nen són més importants: el cap, els braços, les cames...

L'ús del color. En aquesta etapa el nen està més preocupat per aconseguir la semblança de la forma que per representar altres qualitats dels objectes hi ha una feina relatiu del color.

3. L'etapa esquemàtica: Va dels 7 als 9 anys i les formes es fan molt més definides. Ja als 7 anys és d'esperar que aconsegueixin representar la figura humana amb detalls clarament identificables per un adult, però la representació de la figura humana és molt personal i pot considerar-se com un reflex del desenvolupament de l'individu. En aquesta etapa el nen pot considerar les relacions entre els objectes i ja no treballa només amb dibuixos d'objectes aïllats uns dels altres: això s'evidencia amb l'aparició de la línia que representa el sòl i que proporciona una base a la resta dels dibuixos. Més tard apareixerà "el cel". És comú en aquesta etapa que dibuixin amb transparències i, com si estiguessin fent una radiografia, els mobles d'una casa es poden veure a través de la paret.

En aquesta etapa el color comença a relacionar-se amb l'objecte (cel, blau, sol, groc ...) El color es desenvolupa a la vora de la forma i situa entre 6 i 7 anys l'aparició i la relació color-objecte i la sistematització cromàtica als 8 anys.

4. L'etapa del realisme: Entre els 9 i els 12 anys els nois busquen que els seus dibuixos siguin més fidels a la realitat i dibuixen objectes, paisatges i també sensacions, buscant la tercera dimensió i tenint en compte la superposició. Moltes vegades l'atenció als detalls del dibuix va en detriment de l'acció i les representacions resulten estàtiques. La línia de base va desapareixent perquè es comença a concebre la terra com un pla i el que era la línia de cel passa gradualment a ser la línia d'horitzó.

5. L'etapa pel pseudo-naturalisme: Al voltant dels 13 anys el dibuix ja té una perspectiva espacial i la figura humana s'ha fer complex incloent trets sexuals. El producte final és molt més valorat que abans. El desenvolupament artístic del dibuix continuarà en la mesura que el nen estigui interessat en ell.

Etapes

 

 

Inici Psicologia Els processos psicològics Con veuen l'ésser humà els nens

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.