Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel

Sentir o percebre?

sol_nacienteUn mosquit pica… Algú, però, diu que no ha sentit res perquè que no ha notat la picada. Un altre, en canvi, comenta que no ha percebut res perquè no s’ha adonat de la presència del mosquit quan el picava. I és que “sentir” no és el mateix que “percebre”. Jo sento el meu cos afectat per les coses, però jo percebo les coses que afecten el meu cos.

La sensació i la percepció són dues formes diferents de la sensibilitat, dues formes diferents de conèixer. Quan perceben notem directament la presència de la cosa percebuda, el mosquit de què parlàvem; quan sentim, notem indirectament la presència de la cosa a través de l’empremta que deixa en nosaltres, la picada. En el primer cas, l’accent es posa sobre la cosa, una cosa que es percep separada, diferent de mi mateix; en el segons cas, ens identifiquem amb ella.

Veure una taronja és entrar en relació amb quelcom aliè a mi mateix, però també és absorbir les seves qualitats (el color, la forma,...). La taronja és, a la vegada, allò que roman estrany a mi mateix i allò que entra dins meu. D’aquí surten una sèrie de preguntes importants. Si posem l’accent en les sensacions no passa que els objectes es poden reduir a un conjunt de sensacions  (d'idees) i perilla la seva realitat independent? Si posem, en canvi, l’accent en la percepció, no estem preservant la independència dels objectes, però se’ns fa impossible copsar la seva realitat tal com és?

És suficient amb l’empremta que un objecte deixa sobre els nostres sentits per conèixer-lo? Quantes vegades no hem escoltat un soroll sense saber què el produïa? Però si no som mers observadors del món que ens envolta, fins on arriba la nostra participació activa? No serem una mena d’“interactuadors” que seleccionem, subratllem, dissenyem el món que percebem en la mesura dels nostres interessos i necessitats? Entendre el món que ens envolta necessita de la participació activa del subjecte que el coneix, però fins a quin punt som actius en aquest procés?

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.