Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel
Inici Història de la filosofia Filosofia moderna Rousseau. Un model d'educació

Rousseau. Un model d'educació

Emilio_RousseauPer a Rousseau l’ésser humà en estat natural és bo i feliç. Aquesta tesi serà defensada a l’Emili o Sobre l'educació, obra que veurà la llum l’any 1762 i que provocarà un gran enrenou fins al punt de ser cremada públicament. Rousseau justifica aquesta postura en una carta, adreçada a l'arquebisbe de París, on exposa que “l'home és un ésser naturalment bo, que estima la justícia i l'ordre; (...). Els homes es converteixen finalment en allò que són per l'alteració successiva de la seva bondat original.”

Així doncs, Rousseau ens presenta una concepció de l’ésser humà contrària a la de Hobbes, si per a aquest l’ésser humà en estat natural és un ésser egoista, per a aquell, és bo per naturalesa, si per Hobbes la societat representa la sortida de l’estat de guerra, per a Rousseau la societat és la que corromp. Emparant-se en aquesta concepció, Rousseau planteja a l'Emili una teoría de l'educació. Per a ell hem d’intentar en la mesura del possible tornar a l’estat natural i això comença en l’educació de l’infant. Voltaire va considerar que aquesta proposta era “una incitació a arrossegar-se de quatre grapes”, però Rousseau pensa que “no es tracta de fer d'ell (de l’infant) un salvatge ni d'internar-lo al fons dels boscos”, no es tracta de destruir el seu esperit sinó de fer-lo progressar pel camí de la llibertat i, seguint la guia rectora de la raó i els impulsos naturals, orientar l'educació dels individus per crear, finalment, una civilització en la que l'ésser humà pugui desenvolupar les seves capacitats naturals i assolir la plenitud.

Quins són els principis del model educatiu de Rousseau? Planteja un canvi radical en la consideració de l'infant, deixa de pensar que l'educació vingui de fora de l'individu i la contempla com un procés que s'origina al seu interior per tal de potenciar les seves capacitats. Contra un model educatiu que considerava els infants com a adults als que mancava la perfecció, Rousseau proposa deixar als infants que siguin infants, demana respecte per la seva pròpia identitat i planteja un model educatiu fet des d'ells, ja que “tenim la mania d'ensenyar als nens allò que aquests aprendrien molt millor per si mateixos”.

Es tracta d'educar en la llibertat i per a la llibertat tot seguint, sense forçar-los, els principis de la naturalesa; és així com l'infant va adquirint nocions morals com la de justícia o bondat “que no són més que el progrés ordenat de les nostres inclinacions primitives”, és així, en definitiva, com sorgirà l'ésser humà autèntic, aquell que no s'amaga sota cap màscara.

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.