Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel
Inici Història de la filosofia Filosofia moderna Locke L'origen i abast del coneixement

L'origen i abast del coneixement

Al principi de l’Assaig Locke explica quin és el seu propòsit. Determina així, per primera vegada, quin és l’objectiu del que posteriorment s’anomenarà “teoria del coneixement” i què en resta exclòs. El mètode emprat per Locke en la seva investigació és el que ell anomena “mètode històric”; es tracta, en realitat, d’una anàlisi descriptiva (una espècie d’ “història natural de la ment”: una enumeració i classificació semblant a la que podria fer un botànic).

La finalitat d’aquesta anàlisi és “conèixer l’abast del nostre coneixement” i trobar “l’horitzó que fixa els límits entre les parts il·luminades i obscures de les coses”. Heus aquí, doncs, el que s’anomena la “raó crítica”, que s’examina a si mateixa per trobar els seus propis límits (enfront de la il·limitació de la raó que postula el racionalisme). Però, en qualsevol cas, Locke té confiança en les possibilitats de coneixement de l’home: “El llantiol que ens fa llum brilla prou per a tots els nostres quefers.” Únicament caldrà limitar “la gosadia de presumir d’un coneixement universal”.

Les idees i el seu origen

Locke origen IdeesUn cop vist el primer problema que Locke es planteja a l'Assaig, el de l'origen del coneixement; passa a definir la noció d’idea: “tot allò que la ment percep en si mateixa o és objecte immediat de percepció, de pensament o d'enteniment, això és el que anomeno idea”. Dit d’una altra manera, “l’objecte del pensament quan un home pensa.”

La idea és el que la ment contempla: “Cal que hi hagi alguna cosa que estigui present en la ment com a signe o representació de la cosa que considera: la idea.” Aquesta és la teoria representativa de Locke: la idea actua d’intermediària entre la cosa i la ment, representa la cosa en la ment i és la idea, no la cosa, la que és objecte de la ment.

Així, posteriorment diu Locke: "Ja que tot home és conscient de si mateix, que pensa, i, sent allò en què, en pensar, la seva ment s'ocupa de les idees que són allà, no hi ha dubte que els homes tenen en la seva ment idees diverses, com aquelles que s'expressen per les paraules blancor, duresa, dolçor, pensar, moviment, home, elefant, exèrcit, embriaguesa, etc. Així, doncs, el primer que cal esbrinar és com arriba a tenir-les ".

A partir d’aquí podem plantejar les dues qüestions de la seva anàlisi de l’Assaig sobre l’enteniment humà:

1. D'on procedeixen les idees?

2. Quina relació tenen les nostres idees amb les coses?

Però abans de respondre les preguntes anteriors, Locke desenvolupa una crítica a la teoria de les idees innates. Descartes considerava que algunes idees eren innates, Locke, en canvi, pensa que tota idea procedeix de l'experiència. Per això, comença refutant l’innatisme dels racionalistes: si existissin idees innates, tothom les hauria de tenir, i això no és cert perquè, per exemple, ni els nens ni els bojos posseeixen la idea d'ànima (Descartes) ni coneixen el principi d'identitat (Leibniz). I, fins i tot, suposant que les poguessin tenir, això no demostra que no les hagin après. Locke afirma que la nostra ment és com un full en blanc (una tabula rasa) que anem omplint a partir de l'experiència. Però podem distingir dos tipus d'experiència. Una experiència "externa", que ens afecta per via de la sensació, i una experiència "interna", que ho fa mitjançant la reflexió. La sensació i la reflexió són, doncs, les dues formes d'experiència de les quals deriven totes les nostres idees. Les idees de sensació i de reflexió són anomenades per Locke idees simples i són produïdes per l’experiència directa. Quan les rep, la ment es comporta passivament (la ment no crea cap idea simple, només en rep). Però a partir de les idees simples, la ment pot formar activament una nova classe d’idees: les idees complexes, que no són sinó combinacions d’idees simples. Així sorgeixen tres categories d’idees complexes: modes (propietats), substàncies (suport dels modes) i relacions.

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.