Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel
Inici Filosofia Quina cosa és la realitat Quina cosa és una cosa?

Quina cosa és una cosa?

Estem acostumats a considerar que el món és un conjunt de coses i que cadascuna té el seu nom específic. Posem l’exemple d’una cadira. Què és una cadira? Sembla senzill, però com podríem explicar el significat d’aquesta paraula a un extraterrestre que es troba de pas?

Quina definició de cadira hauria de ser inserida en el programa d’un robot, de manera que la seva Intel·ligència Artificial pugui reconèixer els objectes de la imatge?

Podem fer servir la següent definició del Diccionari de l’Institut d’Estudis Catalans: Seient amb respatller, per a una persona sola.

El concepte com a definició

Ssillasi diem que una cadira pertany a la classe dels seients només estem traslladant el problema a un nivell conceptual superior per resoldre’l. De continuar per aquesta via, per entendre “cadira”, l’extraterrestre hauria, ni més ni menys, que assimilar el vocabulari humà casi sencer.

Però tampoc optar per la segona part de la definició, més descriptiva, sembla funcionar: tenim prou amb observar l’enorme quantitat de models possibles de cadira... No és cert que una cadira, per ser una cadira, hagi de tenir un pla horitzontal (de vegades inclinat), o un respatller o quatre potes. De restringir d’aquesta manera la definició, l’extraterrestre descartaria molts casos particulars vàlids; però si abolís del tot l’intent d’una definició descriptiva, romandria només el seient, legitimant aquí l’extraterrestre a seure sobre una taula.

La conclusió no és que el diccionari sigui erroni. És que les definicions precises son possibles només en camps molt específics i especialitzats, com ara el de les matemàtiques, la lògica, la geometria: conceptes com triangle o angle recte són definides de manera exacta, però només agafem conceptes una mica més complicats que objectes del tipus de la cadira, com les nocions d’amor, amistat, justícia i veiem que els problemes per trobar una definició es multipliquen. Però, no obstant això, aquestes paraules les fem servir constantment i, fins i tot, podem reconèixer la justícia o l’amistat encara que no siguem capaços de donar una definició explícita, exclusiva i conclusiva. L’essència de la cosa, allò que la fa ser el que és i diferent de la resta, sembla sempre esfumar-se.

El concepte com a prototipus

Hem vist l’enorme dificultat que té plantejar definicions de conceptes no matemàtics. Sabem fer servir les paraules, captem el seu significat i el podem comunicar (encara que no a un extraterrestre).

Com es formen, llavors, els conceptes?

Una explicació alternativa suggereix que el significat de les paraules pot ser explicar buscant un exemple significatiu, un prototipus o exemple millor que comprengui les característiques més comuns de la classe en qüestió. El concepte de cadira podria ser resolt mostrant una imatge que representi les imatges mentals promig d’aquest objecte. Per verificar si una cosa és una cadira és suficient verificar la seva semblança amb el prototipus. I seleccionant progressivament entre allò que una cosa és i allò a què simplement s’assembla, es podrien explicar tots els matisos del significat de la paraula. Podrem, en el nostre exemple, aclarir la diferència entre les cadires i els mobles en general, ordenant els conceptes en categories. Aquest mètode presenta l’avantatge de la ductilitat, perquè evita definicions rígides en base a les quals una cosa és o no és, i afavoreix els criteris molt més mal·leables de semblança i de tipicitat.

Trund i no-Trund

Imagina que ets a un planeta desconegut i no coneixes la llengua dels seus habitants. Els extraterrestres només poden explicar-te què és un “Trund” a través d’uns exemples...

QuinsSonTrunds

Vols saber què un Trund?

Categories de conceptes

El mètode de mostrar exemples positius i negatius d’un concepte no sempre funciona amb facilitat. Cinc d’aquests sis objectes poden formar part de la mateixa classe (o categoria conceptual). Quin s’ha d’excloure?

categories

Però presenta dos desavantatges:

1. El primer rau en que la ment humana hauria de contenir imatges prototípiques no només de cadascuna classe d’objectes que constitueixen el món, sinó també de totes les possibles i infinites combinacions: no només d’un gat típic, sinó també d’un gat persa, o siamès etc. i també d’un gat sense cua, d’un gatet, d’un gat amb botes, etc.

2. El segon repassa els errors connectats amb l’ús del criteri de tipicitat (però aquest desaventatge el veurem a la propera sessió)

 

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.