Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel

Anàlisi d'una obra d'art

Analitzar és distingir les parts d'un tot fins arribar a conèixer els seus elements principals. Aquesta feina, molt característica de disciplines com la Química, també es pot aplicar a les obres d'art. I és que el llenguatge plàstic se sustenta en un conjunt d'elements que cal tenir presents.

Per a l'enfocament de l'estudi de les arts plàstiques podem adoptar diferents perspectives:

  • Històrica: coneixement de l'obra artística des de la perspectiva econòmica, sociocultural o religiosa de l'època que la va veure néixer.
  • Biogràfica: dates claus i significatives de la biografia del seu autor, que permeten entendre i valorar millor els possibles canvis d'estil i les etapes de la seva producció.
  • Tècnica: conèixer els procediments artístics emprats.

I cadascuna de les perspectives anteriors la podem enfocar  través de diversos elements:

  1. La idea de bellesa d'un determinat moment històric, la seva forma de vida, ideals, pensaments, etc
  2. La forma plasmada en la matèria, és a dir, com transforma l'artista o artesà la matèria o materials amb què està feta l'obra
  3. El contingut, és a dir, els sentiments o pensaments que comunica.

Una altra manera de veure l'art és amb ulls nous i ingenus, apartant tots els coneixements que puguem tenir de l'obra prevista, ja que condicionen la nostra visió. "Comprendre" l'art implica un diàleg personal i íntim amb l'obra. Consisteix en dotar de significat els estímuls generats per la seva contemplació, encara que de vegades no puguin explicar-se verbalment.

Avui tractarem de fer una anàlisi que combini ingenuitat i contingut, és a dir, tractarem d'esbrinar què pretenia Angiolo Bronzino amb la seva Alegoria de la luxuria. El quadre va ser pintat el 1546. I el seu objectiu no era didàctic, sinó que l'autor tractava d'intrigar a un públic força erudit, ja que l'obra va ser realitzada per al Gran Duc de Toscana, i aquest la va regalar a Francesc I, rei de França. Es tracta, per tant, d'una obra pensada per entretenir i edificar a una minoria cultivada... Aquest minoria sereu vosaltres avui.

Bronzino AlegoriaLujuria

Josep Muñoz Redón a un llibre titolat Prohibit pensar ens ajuda amb alguns dels símbols del quadre:

"Si es vol veure una lliçó al·legòrica de les fortunes i desgràcies de l'Amor, només cal passejar per aquest quadre d'Angiolo Bronzino. El grup principal és Venus seduïda per Cupido, encara que el seduït pot ser el mateix Cupido: Venus ofereix una poma i espera amagant sobre ell una fletxa (dolç però perillós). Els coloms, sota Cupido, representen les "carícies amoroses" i sobre el coixí es recolza la mandra i la luxúria, de manera que el quadre pren més sentit de Luxúria que de propi enamorament.

A l'esquerra del "grup lasciu" es troben els perills i desgràcies de l'amor: Una dona gran arrencant-se els cabells que representa la desesperació de la Gelosia i, segons d'altres estudis, la Bogeria. A sobre ella, la dona que aixeca el cortinatge s'ha interpretat com la Veritat. Seguim observant i veiem al Pare Temps completant el binomi que ens mostra la crua realitat: Temps i Veritat.

Però també hi ha alegories al plaer: El nen o "putti" que llança roses el representa. Porta al turmell una ajorca amb cascavells. Tot ell simbolitza el Plaer i el Joc. La seva inconsciència li fa no preocupar-se per l'espina que porta clavada al peu dret.

Poc va durar l'alegria perquè sota ell veiem vestit de verd "l'Engany" o Frau, amb dos cors a la mà i una màscara en l'esquerra. El seu bonic vestit no pot amagar del tot la seva pell amb escates i cua de drac.

Finalment, als peus de Venus, es completa l'escena amb la doble màscara: mundanitat Teatral i hipocresies.

Així doncs, tot gira al voltant de la Luxúria i el Plaer, que viuen envoltats de la Gelosia, el Engany i la hipocresia. La fi moralitzadora és que la Veritat i el Temps poses cada cosa en el seu lloc."

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.