Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel
Inici Ètica Animals ètics Fes allò que vulguis

Fes allò que vulguis

Gargantua

Avui ens aproparem a una novel·la, Gargantua i Pantagruel. Millor dit, es tracta d’un conjunt de cinc novel·les escrites en el segle XVI per François Rabelais, en francès. Conten la història de dos gegants, un pare (Gargantua) i el seu fill (Pantagruel) i de les seves aventures. Explica que el nen Gagantua prenia la llet de 17913 vaques. De jove va anar a estudiar a París muntat en una euga tant gran comp sis elefants i portava penjades del coll les campanes de Nôtre Dame com si fossin picarols. En el camí de tornada a casa va ser atacat a canonades des d'un castell i va haver de treure's les bombes del cabell amb un respall de 300 m de longitud. Es feia una amanida tallant enciams del tamany d'un arbre i es menjava mitja dotzena de pardals que s'havien amagat en els arbres. Us podeu adonar de les inconsistències internes d'aquesta història, però també del plaer que l'autor mostra per la cultura numèrica. Si estiguéssim més capacitats per fer estimacions i càlculs senzills, en trauríem (o no) moltes conclusions òbvies i no es tindrien en consideració tantes opinions ridícules.

Just en el segon volum, Rabelais presenta una de les paràboles més destacades en la filosofia occidental, la de la “Abadia de Thelema”, que pot considerar-se una crítica a las pràctiques docents de l’època, o una crida a la lliure escolarització (llavors reservada per a uns pocs privilegiats). La "Abadia de Thelema" era una espècie de comunitat ideal, contraposada a la corrupció existent en els àmbits monàstics d’aquell temps (únic lloc on es tenia accés al coneixement). El lema d’aquesta comunitat utòpica era precisament: "Fes allò que vulguis".

Segur que esteu pensant... Si tothom pogués fer allò que volgués seria el caos... Entrarien en conflicte els desitjos de tothom i això no podria acabar bé. Sí i no. També pensareu que és necessari un conjunt de normes perquè les persones tinguin un comportament adequat i per evitar conflictes... Un altre cop, sí i no!

És cert que tots els grups humans es decideixen per un conjunt de normes i de formes de comportament que accepten com a vàlides, d’això tracta justament la moral. L’ètica, en canvi, es preocupa de reflexionar sobre per què considerem vàlids aquests comportaments i de comparar unes morals amb d’altres que tenen grups o persones diferents. D’això es dedueix que tot grup humà segueix un conjunt de normes? Sí, però també que no existeix un “manual” que ensenyi a ser un ésser humà bo i feliç. Però si haguéssim de decidir-nos per una norma, aquella de “fes allò que vulguis” no estaria malament... Encara que, com veurem, no és tan simple això de fer allò que un vol... O sí!

 

dialeg

Fes allò que vulguis


 

  1. Què creus que passaria si tothom fes allò que volgués?
  2. Què significa “fer allò que un vol”?
  3. Què és bo i què és dolent?

 

dialegLlibertat i escola?


manipulacio escola1

 

  1. Quina visió de l'educació ens presenta la imatge de Tonucci ?
  2. És possible educar en la llibertat i per a l'exercici de la llibertat?
  3. Busca exemples de situacions de la vida quotidiana on es manipuli per aconseguir algun objectiu.

 

aportacionsParadigma del sistema educatiu


 

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Acabeu de veure un vídeo de RSAnimate que reproduiex una xerrada de Sir Ken Robinson, educador, escriptor i conferenciant britànic, expert en assumptes relacionats amb la creativitat, la qualitat de l'ensenyament, la innovació i els recursos humans.

  1. Quines són les raons per a la reforma del sistema educatiu segons el vídeo de RSAnimate?
  2. Per què obtenir una titulació ja no garanteix l'exit?
  3. Quin és el problema del sistema educatiu actual?
  4. Segons la Il·lustració, en què consistia la intel·ligència?
  5. Quins són els dos models que serveixen de pilar del model educatiu?
  6. Quina és la proposta de model educatiu de Sir Ken Robinson?

 

aportacionsFins i mitjans


Aldous Huxley és l'autor d'una novel·la titulada Un món feliç. Aquesta obra descriu un món utòpic encara que ho fa de forma irònica i ambigua: la humanitat és desenfadada, saludable i avançada tecnològicament. La guerra i la pobresa han estat erradicades, i tots són permanentment feliços (o així s'ho pensen!!!). No obstant això, la ironia és que totes aquestes coses s'han aconseguit després d'eliminar moltes altres: la família, la diversitat cultural, l'art, l'avanç de la ciència, la literatura, la religió i la filosofia.

Aquest autor diu que "el fi no pot justificar els mitjans, per la senzilla i clara raó que els mitjans emprats determinen la naturalesa dels fins obtinguts." i la novel·le justament mostra una societat controlada pels Alfes i els seus subordinats, Betes. A sota, en ordre descendent a nivell mental i d'intel·ligència hi ha els Gammes, Deltes i Epsilons. Cada casta és posteriorment dividida en «més» i «menys». En el pinacle de la societat estan els alfa-doble-més, destinats a ser els futurs científics i majors administradors del món. Les persones de diferents castes estan condicionades per ser felices a la seva manera i no es ressenten amb les altres castes. No obstant això, al mateix temps, tots els membres de la societat són instruïts de forma repetitiva amb la idea que tots són igualment importants en la societat.

Contesteu les preguntes següents i penjeu les respostes a la vostra unitat personal:

  1. Resumeix els principals temes que mostra el llibre Un món feliç.
  2. Com imagines que serà la nostra societat d'aquí 50 anys?
  3. Com t'agradaria que fos el teu futur?
  4. Penses que els fins justifiquen els mitjans? Busca exemples de situacions que mostrin que els fins justifiquen o no els mitjans. 

 

aritmeticaDemostracions incorrectes


 

Quan estem fent matemàtiques, podem fer allò que vulguem? Dintre de quins límits? A la història de Gargantua hi apareixen moltes inconsistències matemàtiques. Podeu indicar quines són? Un altre tipus de inconsistència la trobem en alguns raonaments. A continuació us presentem un raonament que conclou que +1= -1. Observeu-lo i comenteu el resultat.

falacies

Podeu construir un de similar?

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.