Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel
Inici Ètica Animals ètics L'art de viure

L'art de viure

art de viureViure significa, en el cas de l’ésser humà, descobrir de quina manera hem de viure. La nostra vida no ens és donada, l’hem de fer nosaltres mateixos vivint-la i triant com la volem viure. Justament, aquest “triar la nostra vida” és allò que ens fa animals ètics. Ja sabeu que podeu viure de moltes maneres: jugant a futbolistes, fent d’actors, treballant com a metges, exercint de pares o de fills,… És a dir, establint relacions personals, professionals,… que us ajuden i us ajudaran a desenvolupar la vostra vida… També establim relacions amb tot allò que ens envolta, i com que també som animals aritmètics, sovint les expressem en llenguatge matemàtic. Tant les relacions que establim com les que descobrim ajuden a constituir diferents formes de viure. Però ja sabeu que hi ha maneres de viure que no deixen viure…

Descobrir justament allò que no ens convé per viure una vida humana, distingir entre allò bo i allò dolent, és justament de què tracta l’ètica i aquest curs. Estem parlant de “saber viure”… i, com ja us heu adonat, no es tracta d’un coneixement més, sinó d’un coneixement essencial. A més, es tracta d’un coneixement que té molt d’art perquè requereix creativitat, disciplina, molta atenció i risc… Risc? Sí, teniu una mica de paciència…

Arribat aquest punt ens podem preguntar: quin és el camí que hem de seguir o fer? Perquè de receptes del bon viure n’hi ha moltes… La resposta passa per adonar-nos que cap resposta és bona o dolenta en si mateixa sinó en relació a allò que volem per a nosaltres, d’una forma autèntica. Naixem en un determinat context familiar, social, cultural… Aprenem una llengua i tenim uns costums… que semblen oferir-nos moltes respostes. Però cap resposta ho pot ser si primer no ens plantegem si realment ho és. Aquí comença el risc… Posar en dubte las maneres de viure que ens són donades significa prendre consciència del nostre paper protagonista i intransferible a l’hora de decidir el tipus de vida que volem, fer de nosaltres mateixos artistes i de la nostra vida una obra d’art única…

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

 

dialeg

 L'art de viure


 

  1. Què significa saber viure? Posa exemples.
  2. Què és la llibertat? Penses que som lliures?
  3. Com aprenem a distingir entre allò que és bo i allò que és dolent?

 

dialeg

 Mafalda i els seus amics


 

A continuació us proposem unes activitats que tenen a veure amb descobrir diferents maneres de viure o de veure la vida a partir de l’anàlisi d’unes tires còmiques.

mafalda amics

Felipe és un dels personatges més populars de les tires còmiques de Mafalda. Es tracta d’un noi molt fantasiós, un tros de pa, reaci a anar a l’escola (com molts altres…) i molt patider justament per la seva patològica indecisió… El contacte amb la realitat li provoca molta angoixa, per això prefereix escapar construint móns fantasiosos on se sent l’heroi protagonista. En aquesta activitat us plantegem dues propostes…

  • La primera que expliqueu què passa a la següent tira còmica i com penseu que és Felipe a partir d’allò que podeu interpretar.

Decisio de Felipe

  • La segona consisteix en descobrir com són els personatges de Mafalda a partir de la pel·lícula següent:

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

  • La tercera consisteix en què busqueu vosaltres també una tira còmica d’algun personatge de Mafalda i, a partir d’ella ens expliqueu com és. Penjeu aquesta tira i la vostra explicació en el vostre espai.

 

dialeg

 L'artimètic que ens envolta


 

“Artimètic”? Sí, art i aritmètica acostumen a relacionar-se i confondre’s sovint. Deia Galileu que “el llenguatge de la natura està escrit amb el llenguatge matemàtic” i aquesta afirmació es va convertir en una de les condicions de possibilitat de la revolució científica que es va produir al Renaixement. L’any 1202 un matemàtic italià va intentar resoldre el problema següent:

Imaginem una parella de conills, mascle i femella, tancats en un camp on poden niar i criar. Suposem que els conills comencen a procrear als dos mesos de vida, engendrant sempre un únic parell mascle-femella, i a partir d’aquell moment, cada un dels mesos següents un parell més d’iguals característiques. Admetent que no morís cap dels conillets, quants parells contindria el camp al cap d’un any?

Quina successió numèrica s’obté. Com es deia aquest matemàtic? Cerqueu a Internet altres situacions on aparegui aquesta successió numèrica i creeu una entrada amb el resultat de la vostra recerca.

Per cert, sabeu què és el nombre phi? Es tracta d’un nombre algebraic irracional (decimal infinit no periòdic) que posseeix moltes propietats interessants i que va ser descobert en l’antiguitat, no com a “unitat” sinó com a relació o proporció entre segments de rectes. Els vídeo següents ens ajudaran a entendre millor i a descobrir per què l’aritmètica és també una disciplina molt relacionada amb el tema que ens ocupa …

You need to a flashplayer enabled browser to view this YouTube video

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.