Filosofar

Font Size

Layout

Menu Style

Cpanel
Inici Ètica De Robinson a Frankenstein Iguals però diferents

Iguals però diferents

mortadeloA més dels trets físics i temperamentals, els individus i els grups humans també presenten altres diferències: Per exemple, en la forma de viure i comportar-se: no viu de la mateixa manera un bosquimà, que un inuit (esquimal) o que un català. Què passaria si un nadó d’una dona bosquimana fos adoptat per una família catalana? Seria bosquimà o català? Arribat aquest punt hem de parlar de dos conceptes molt importants…

L’ésser humà, sense deixar de ser un animal natural, producte de l’evolució biològica, ha arribat a ser un animal cultural. Això significa que el nostre comportament no està prefixat d’una manera innata sinó que la major part d’allò que fem ho hem d’aprendre per via social. Podem dir que sense societat no hi ha ésser humà. Ésser un ésser humà està lligat a ésser un ésser social. El cervell humà només aprèn a funcionar humanament (relacionar, parlar, etc) en un àmbit social.

L’home hereta un sistema nerviós que fa possible que pugui aprendre, però aquesta és només una qualitat necessària, no suficient. Per poder aprendre fa falta un ambient propici. I aquest ambient propici el troba en un societat i en una determinada cultura.

Mentre la paraula “natura” prové de natus (verb nasci) i significa “néixer“, és a dir, tot allò que hom posseeix per naixement; la paraula “cultura” prové de cultus (verb colere) i significa “conrear“, és a dir, el conjunt de tècniques productives, tot allò que cada individu adquireix com a ésser social. Per tant, la natura es relaciona amb la nostra herència biològica, que és innata, mentre la que cultura es relaciona amb l’herència social, que és apresa.

És cultura tot allò que l’ésser humà és i fa i que no es pot explicar per la seva simple herència biològica. Tota activitat humana comporta sempre un aspecte cultural que la societat (pares, professors, amics,…) transmet a l’individu per tradició. Aquest fet és evident en el cas del llenguatge, dels costums, dels ritus, de les tècniques, de la moda…, però també ho és en el de les funcions biològiques, com menjar, beure, caminar, dormir o fer l’amor. Per tant, en la persona totes les conductes regides per instints són matisades per la tradició cultural.

dialegSóc amb els altres, però qui sóc jo?

  1. De vegades, la gent no ens veu com realment som i es fixa en coses que no reflecteixen la nostra vertadera manera de ser. Per això, sovint pensem que els demés tenen una opinió equivocada de nosaltres. Omple el següent quadre:
    • Els pares pensen que sóc…, però en veritat sóc …

    • Alguns companys creuen que sóc…, però realment sóc …

    • De vegades jo mateix crec que sóc…, però en realitat sóc …

  2. Ara pensa que és el que t’agrada i el que no de tu mateix.
  3. Imagina’t que poguessis comparar-te amb coses per expressar com ets:

SI JO FOS... M’AGRADARIA SER… PERQUÈ…
1. Un paisatge
2. Un animal
3. Un color
4. Un personatge de ficció
6. Un sentiment

jocsEl mateix pot ser moltes coses

Busca a internet quatre objectes diferents que tinguin com a base l’estructura de la figura abstracta següent i penja’ls al teu espai:

que es

aportacionsAnem a fer-nos un retrat

En aquesta activitat, un retrat és qualsevol cosa que representi el que nosaltres som: un dibuix, una foto, una redacció, un objecte personal. Dibuixa’t a tu mateix o dibuixa coses que siguin teves i que pensis que et poden representar.

aritmeticaL'abac

abacUn àbac (del llatí abăcusque significa taula) és una eina per al càlcul manual d’operacions aritmètiques, que consisteix en un marc amb filferros paral·lels per on es fan córrer boles.

L’àbac és considerat com l’instrument de càlcul més antic, i s’ha adaptat i incorporat a diverses cultures. Avui dia es tendeix a pensar que l’origen de l’àbac es troba a la Xina, on l’ús d’aquest instrument encara és notable, igual que al Japó.

Sumar és una operació universal però s’ha d’aprendre i es transmet culturalment. Per què ha estat tant important aprendre a sumar? Podeu fer servir l’abac següent per realitzar les operacions.

Materials elaborats per Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.